پودر بندکشی کاشی و سرامیک

بندکشی کاشی و سرامیک یکی از  ارکان مهم در فرایند کاشیکاری است و بند کشی مناسب می تواند علاوه بر  پر نمودن فضای های بین درز کاشی و سرامیک ، نقش ضد آب کنندگی و افزایش زیبایی کاشی کاری را نیز داشته باشد. امروزه استفاده از روش های سنتی مانند دوغاب ریزی جهت بند کشی کاشی و سرامیک منسوخ شده است و محصولات متنوعی در زمینه بند کشی تولید و به بازار معرفی شده است.

از ساده ترین موارد مورد استفاده برای بندکشی کاشی و سرامیک ، می توان به پودر بندکشی پایه سیمانی اشاره نمود . پودر بند کشی و درز بندی ، محصولی است پایه سیمانی متشکل از مواد شیمیایی آلی و پودر های معدنی و رزین های آکریلیک ، که باعث ایجاد اتصال محکم و یکنواخت بین کاشی ها می شود. مصرف این پودر به جز بند کشی کاشی و سرامیک ، باعث افزایش چسبندگی و نفوذ ناپذیری در برابر رطوبت می شود. استفاده از ترکیبات آماده برای بندکشی ، با توجه به شرایط و ویژگی های محل اجرای کار و نوع قطعات و مصالح مورد کاربرد می تواند در بهبود کیفیت ، افزایش دوام و استحکام ، تامین زیبایی و سرعت اجرا نقش کار ساز و موثرتری داشته باشد. می توان با ترکیب پیگمنت های رنگی آلی و معدنی به ترکیب پودر بند کشی , ملات بند کشی رنگی و زیبایی را ایجاد نمود .

کاربرد های پودر بندکشی کاشی و سرامیک
مناسب برای بند کشی انواع کاشی ، موزائیک ، سرامیک و سنگ
مناسب برای بند کشی سنگ های مصنوعی
مناسب برای درزگیری دوروان و سرویس فرنگی
قابلیت اجرا در محیط های مرطوب دائمی مانند استخر و حمام و سونا
قابلیت پر کردن کلیه درز ها و بند ها
درز بندی قطعات سیمانی و بتنی
جهت درزبندی کلیه درز ها و بند ها تا عمق ۱۵ میلی متری

جدول شماره ۱

بن چسب | پودر بندکشی کاشی و سرامیک
عکس ۱-۱: پودر بندکشی کاشی و سرامیک

پودر بند کشی ضد آب و ضد اسید:

پودر بندکشی ضد آب پس از سفت شدن از نفوذ رطوبت ممانعت و جلوگیری می کند . مهمترین ماده به کار رفته در این نوع پودر ها ، رزین ها هستند. علاوه بر ضد آب بودن ، از دیگر ویژگی مهم رزین ها . می توان به مقاومت بالای آنها در برابر سایش نیز اشاره کرد.

پودر بند کشی ضد اسید نیز نوعی پودر است که مقاومت مناسبی در برابر انواع اسید های ضعیف و متوسط دارد . در ساخت این نوع پودر از مواد پراکنده معدنی مخصوص و رزین های پودری ، به عنوان مکمل  استفاده می شود . استفاده از پودر های ضد اسید معمولا در بندکشی کف ازمایشگاه های شیمیایی کاربرد دارد.

خواص و اثرات پودر بند کشی:

– چسبندگی فوق العاده به جداره کاشی و سرامیک

– نفوذناپذیری در مقابل آب و رطوبت

– مقاومت بالا در برابر سیکل های ذوب و یخبندان

– مقاومت مناسب در برابر  اسید ها و مواد شوینده

– امکان افزودن پیگمنت جهت رنگی نمودن ملات

– اجرای آسان و بدون نیاز به مهارت

– فاقد انقباض و جمع شدگی

– بدون ریزش و شره در هنگام اجرا

– قابل اجرا در کلیه سطوح افقی و عمودی

– قدرت چسبندگی بالا به لبه های کاشی و سرامیک و سطوح زیرآیند

رنگ بندی پودر بند کشی:

ویژگی مقدار ویژگی مقدار
کد ۱۰۰
سفید
کد ۱۰۲
وانیلی
کد ۱۰۴
کرم روشن
کد ۱۰۸
کرم تیره
کد ۱۱۰
نقره ای
کد ۱۱۲
طلایی
کد ۱۱۴
خاکی
کد ۱۱۶
قهوه ای
کد ۱۱۸
شکلاتی
کد ۱۲۰
قرمز
کد ۱۲۲
زرد
کد ۱۲۴
سبز روشن
کد ۱۲۸
آبی روشن
کد ۱۳۰
آبی تیره
کد ۱۳۲
سرمه ای
کد ۱۳۴
طوسی روشن
کد ۱۳۶
طوسی تیره
کد ۱۳۸
خاکستری روشن
کد ۱۴۰
خاکستری تیره
کد ۱۴۲
خردلی
کد ۱۴۴
سیاه

مکانیزم اثر پودر بندکشی:

پودر بند کشی از سیمان و فیلر های میکرونیزه با دانه بندی مشخص و مواد معدنی و رزین های آکریلیک پودری ، فرموله و تولید شده است که به دلیل داشتن دانه بندی نرم و وجود چسب پودری در ساختار پودر بندکشی ، پس از ترکیب آب با داشتن ملاتی یکنواخت و قوام یافته جهت بندکشی بند های کاشی و سرامیک ایجاد می شود . این محصول به راحتی میان درزهای کاشی و سرامیک جریان یافته و منافذ را پر می کند و به دلیل داشتن رزین، الاستیسیته و انعطاف پذیری مناسبی در برابر لرزشها و حرکتهای محدود سازه ای دارد.

 

میزان مصرف پودر بندکشی:

چسب کاشی باید قبل از اجرای بند کشی کاشی کاملا سخت شده باشد . بهتر است که با مخلوط کردن پودر و آب با استفاده از همزن برقی یا همان دریل پره دار انجام شود. اصولا باید به هر کیسه ۵ کیلو گرمی از پودر ۲/۱ تا ۳/۱ لیتر آب اضافه گردد.همچنین ، تناسب اندازه ظرفی که پودر و آب در آن مخلوط می شوند با حجم مخلوط و سرعت کار ضروری است ؛ پودر باید به آرامی به آب اضافه شود ، در غیر این صورت کیفیت مد نظر حاصل نخواهد شد . نکته مهم دیگر در این رابطه ، آن است که در حین افزودن پودر به آب همزن برقی باید روشن باشد و مخلوط کردن ، تا زمانی که ملات همگنی بوجود بیاید باید ادامه یابد .  پس از تشکیل ملات باید آنرا به مدت کوتاهی حدود پنج دقیقه رها کرد . سپس عمل مخلوط کردن، دوباره برای زمان کوتاهی تکرار شود و بعد از آن ، با استفاده از یک کاردک پلاستیکی ، عملیات بند کشی انجام پذیرد . پس از بندکشی، ۱۰ تا ۱۲ دقیقه به ملات زمان داده می شود تا از حالت خمیری خارج شود و سپس سطح آن با اسفنج مرطوب تمیز گردد .

 
بن چسب | پودر بندکشی کاشی و سرامیک
عکس ۱-۱: چسب کاشی پودری

نکات ایمنی هنگام استفاده از پودر بندکشی کاشی و سرامیک:

این محصول جزء مواد سمی و خطرناک برای محیط زیست نمی باشد؛ هنگام ترکیب و استفاده از دستکش و ماسک مناسب استفاده شود و از تنفس گرد وغبار این محصول خودداری نماییدو از تماس مستقیم با پوست و چشم پرهیز شود.

انبارداری پودر بندکشی کاشی و سرامیک:

دور از سرما و یخبندان ، گرما و تابش مستقیم و طولانی نور خورشید قرار  بگیرد  بهترین دمای نگهداری از این محصول ۱۰+ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است .